Digitale communicatie op de werkvloer

 

De opmars van digitale communicatie

E-mails zijn de eerste stap geweest naar digitale communicatie. In 1995 werd dit voor het eerst onder groter publiek gebruikt, terwijl de eerste e-mail al in 1971 door Ray Tomlinson werd verzonden. Net voor de publieke adoptie van de e-mail is ook een ander digitaal communicatiemiddel ontstaan, namelijk de SMS. Deze vormden samen met de e-mail jaren lang ons digitale communicatie scala, totdat andere platforms hun opmars maakten. In 2009 werd Whatsapp (lees ook onze blog over het gebruik van Whatsapp op de werklvoer). uitgebracht oorspronkelijk alleen voor de IPhone. Deze communicatie app voor de mobiele telefoon veroverde snel marktaandeel als het gaat om persoonlijke berichten en verdreef SMS als de meest gebruikte digitale communicatie tool. Verrassend genoeg was in 2003 LinkedIn het eerst echte social media platform wat publiekelijk in gebruik werd genomen. Facebook, Twitter en Instagram volgden niet veel later. Digitale communicatie is de laatste 2 decennia razendsnel veranderd, met de snel ontwikkelende techniek en massale adoptie van de social media platforms is er geen reden om aan te nemen dat deze trend de komende decennia niet zal doorzetten.

Hoe de corona crisis digitale communicatie in een stroomversnelling heeft gebracht.

De urgentie van digitale communicatie is het afgelopen halfjaar zichtbaar geworden tijdens de Corona-crisis. Met de bijna wereldwijde lockdown was het haast onmogelijk om persoonlijk face-to-face contact te hebben met familie en vrienden. Digitale communicatie was ineens een ‘must’ geworden. Initiatieven om digitale informatie toch persoonlijk te communiceren schoten dan ook als paddenstoelen de grond uit. Bekende vergaderplatforms als Zoom en Teams zijn na de Corona-crisis niet meer weg te denken uit de samenleving. Online meetings waren plots het ‘nieuwe normaal’ in het bedrijfsleven. Het bedrijfsintranet was voor deze tijd meer een aanvulling. Het is nu steeds meer dé dagelijkse digitale werkplek geworden. Digitaal is steeds meer de norm geworden. En een gevolg van de  corona crisis is de standaardisatie van zakelijk digitaal communiceren. Dit is een stap in de digitale communicatie evolutie.

Gratis whitepaper

Meer weten over dit onderwerp? Download gratis onze whitepaper.

    Voordelen van digitaal communiceren in het bedrijfsleven

    In de vorige paragraaf hebben wel al even ingezoomd op de ontwikkelingen die er op het gebied van digitale communicatie in het bedrijfsleven hebben plaatsgevonden de afgelopen jaren. Het is ook niet vreemd dat deze ontwikkelingen in een stroomversnelling zitten gelet op de voordelen die het met zich meebrengt:

    • Betrek de jongere doelgroep

    De jongere beroepsbevolking is opgegroeid met diverse online communicatie kanalen. Papieren communicatie is dan ook niet echt meer besteed aan deze doelgroep. Wil je hen als werkgever bereiken en betrekken bij je organisatie, dan zijn digitale communicatie kanalen het uitgelezen middel.

    • Communiceer efficiënt en snel

    Het sturen van een online bericht gaat pijlsnel. Binnen enkele seconden ontvangt de ontvanger het bericht in zijn of haar inbox. Bijkomend voordeel ten opzichte van directe persoonlijke communicatie is dat de ontvanger zelf de keuze kan maken wanneer hij tijd heeft om hierop in te gaan.

    • Bereik een grote doelgroep

    Een ander voordeel van digitale communicatie is dat het mogelijk is om ‘met een druk op de knop’ een grote groepen aan mensen te bereiken.

    Wat COMTO kan betekenen in de ondersteuning van de digitale communicatie in jouw organisatie.

    COMTO is al jaren bezig met het verbinden van collega’s binnen organisaties. De interne communicatie app van COMTO is een volgende stap in de digitalisering van HR communicatie. Doordat alle collega’s verbonden zijn in een digitale werkplek neemt de medewerkersbetrokkenheid onder de medewerkers toe. Door middel van mobiele push-notificaties zijn zij altijd bereikbaar voor noodzakelijk berichten vanuit het management. Tijdens de Corona-crisis is hier veelvuldig gebruik van gemaakt om de constant veranderende maatregelen (en vooral de gevolgen hiervan voor het personeel) intern te delen.

    Daarbij is COMTO echt een tool die als voornaamste functie heeft om alle interne communicatie te digitaliseren. Denk hierbij aan processen als:

    • Het aanvragen van verlof
    • Urenregistratie
    • Het organiseren van bedrijfsevenementen
    • Interne delen van documenten (kennismanagement)
    • Onboarding

    In zijn totaliteit omvat COMTO ruim 50 modules (standaard en optionele modules) die naar eigen wens te gebruiken zijn. Benieuwd welke modules dit zijn bekijk dan hier de mogelijkheden van ons sociaal intranet.

    Blijf op de hoogte!

    Op de eerste rij bij nieuwe features en aankondigingen.