Verbeter HR communicatie met hulp van digitalisatie

Wat is HR communicatie?

Human Rescources is een breed begrip in het bedrijfsleven. Alles wat met personeelszaken te maken heeft wordt onder deze noemer ondergebracht. Human Rescources kan ook weer opgesplitst worden in verschillende takken waaronder Recruitment, Personeel & opleiding, Human Resource management en personeelscommunicatie vallen. In dit blog artikel zoomen we verder in op personeelscommunicatie of HR communicatie. Waarom is dit steeds belangrijker voor organisaties en hoe kun je binnen jouw organisatie draagvlak creëren om hier een digitaliseringsslag in te maken? Tenslotte volgen er nog verschillende tips hoe jouw organisatie efficiënt kan communiceren met haar personeel.

Het belang van goede interne communicatie

Klanten zijn belangrijk voor bedrijven, maar je eigen personeel is minstens net zo belangrijk. Het motiveren en stimuleren van je personeel op de juiste manier is daarom voor HR-professionals een terugkerende uitdaging. Als er naar de laatste jaren wordt gekeken valt een duidelijk veranderde trend te zien op het gebied van HR communicatie. Vroeger werd er voornamelijk eenzijdig informatie gezonden vanuit management naar medewerkers (top-down communicatie). Hedendaags is het veel gangbaarder om input uit de verschillende lagen van de organisatie in te winnen. Medewerkers input wordt laagdrempelig vergaard bijvoorbeeld doormiddel van enquêtes of focusgroepen.

Een andere belangrijke transitie die afgelopen jaren heeft plaatsgevonden op het gebied van HR-communicatie is de overgang van tekstueel naar visuele informatie overdracht. Infografics, video’s en E-learning worden steeds vaker ingezet voor o.a. het bijscholen van personeel of tijdens het onboarding programma. Met behulp van visuals is het gebleken dat informatie veel efficiënter kan worden overgebracht. Zo zou 1 minuut aan video gelijk staan aan 1.000.000 woorden.

Gratis whitepaper

Meer weten over dit onderwerp? Download gratis onze whitepaper.

    Tips voor effectieve interne HR communicatie

    1. Interne communicatie en Meetings

    Binnen een organisatie is het van belang dat alle neuzen dezelfde kant op blijven te staan. Interne communicatie is hiervoor cruciaal. Het managen van de digitale communicatie behoort tot de taken van het HR-team. Dit is een uitdagende taak en vraagt om goede communicatieve vaardigheden van de HR professionals. Zij dienen immers ook het slechte nieuws intern te communiceren. Zaken als het afschaffen van bonussen of zelfs het schrappen van banen moet op de juiste manier worden overgebracht op het personeel om interne consternatie te voorkomen.

    1. Inwerken van nieuwe personeel

    Een eerste indruk maak je maar een keer. Daarom is het belangrijk om op je best voor de dag te komen bij het eerste contact. Dit contact is namelijk bepalend voor de ontwikkeling van de persoonlijke of zakelijk relatie. Het onboarding proces is dan ook bij uitstek geschikt om een onuitwisbare indruk te maken op je rekruits. Wil je je werknemers zo opleiden dat ze in de toekomst de visie van je bedrijf ‘ademen’ zowel extern (naar klanten) als intern. Dan is investeren in een effectief onboarding programma een vereiste.

    1. Stimulering van groei van het eigen personeel

    Nadat je nieuwe medewerkers goed zijn geland binnen jouw organisatie is het van belang om aan gaande weg bezig te blijven met de ontwikkeling van ieders unieke kwaliteiten. In de eerste plaats is het daarom van belang dat het HR-team ervoor zorgt dat medewerkers beschikken over de juiste kennis om hun werk goed te kunnen uitvoeren. Dit wordt vanuit HR vaak gefaciliteerd door het aanbieden van verschillende bedrijfs-en ontwikkelingstrainingen. Hedendaags worden deze vaak op een speelse manier met gamification facetten gegeven.

     

    Een tip uit het werkveld voor fysieke trainingen is dan ook om in te haken op het dagelijks leven van het publiek. Maak gebruik van positieve energie, humor en een interactieve presentatiestijl om de aandacht van het publiek vast te houden.

    HR communicatie via de COMTO App

    Naar mate communicatie steeds verder gedigitaliseerd wordt, kan ook de HR communicatie hier eigenlijk niet op achterblijven. Een eigen medewerkers app is zo’n oplossing die momenteel snel groeiende is binnen het bedrijfsleven. Double Guns is de aanbieder van een interne communicatie app genaamd COMTO die momenteel snel groeiend is als middel om HR communicatie te digitaliseren.

    Het digitaliseren van je HR communicatie is niet alleen aan te raden om de efficiency. Ook de mogelijkheden die het te bieden heeft voor de vernieuwde manier van informatie overdragen is eindeloos. Binnen COMTO zijn er zo o.a. modules beschikbaar voor:

    • Kennismanagement, bedrijfsvoorschriften of veranderende (corona) regels kunnen eenvoudig binnen COMTO verspreid worden. Daarbij zit er in COMTO een video module opgenomen die gebruikt kan worden voor het overdragen van kennis.
    • Onboarding, aansluitend op deze video module is er binnen COMTO een cursus module beschikbaar. Hiermee kan kennis getest worden onder de gebruikers van COMTO. Bij huidige klanten wordt dit bijvoorbeeld gebruikt voor het inwerken van nieuwe medewerkers.

    (Benieuwd wat COMTO kan betekenen voor de digitalisering van jullie HR communicatie, bekijk dan onze hier onze interne communicatie app)

    Blijf op de hoogte!

    Op de eerste rij bij nieuwe features en aankondigingen.