De zoektocht naar passende intranet software

Van oud naar nieuw

Intranet verandert de laatste jaren in een razend tempo. Vroeger had het intranet software een stoffig en onoverzichtelijk imago. Deze verandering heeft mede te maken met de veranderende leeftijd van de beroepsbevolking. Generatie Y heeft een geheel andere kijk op IT en ICT als de oudere generaties (X en babyboomers). Daarbij komt dat zij binnenkort het grootste gedeelte van de beroepsbevolking zullen vormen. Voor organisaties die opzoek zijn naar jonge gemotiveerde medewerkers is het cruciaal om technologie te gebruiken waarop deze jongere doelgroep aanhaakt.

Huidige intranetten lopen vaak achter bij de ‘sociale’ digitale communicatie kanalen die tegenwoordig in overvloed op het internet worden aangeboden. Voornamelijk generatie Y die is opgegroeid met computers en mobiele telefoons storen zich aan deze verouderde ICT-structuur. Mede hierdoor zul je als bedrijf genoodzaakt zijn (wil je de jongere generaties betrokken houden) om een statisch verouderd intranet aan te passen aan te huidige ontwikkelingen. Om generatie Y efficiënt en effectief te laten floreren op de werkvloer dient er een moderniseringsslag gemaakt te worden op ouderwetse intranet software.

Met deze kennis is het achterhoofd is het dan ook niet vreemd dat het omvormen van het huidige onoverzichtelijke/saaie intranet hoog op de to-do lijstjes staat van veel organisaties. Tijdens een onderzoek onder bedrijven die gebruik maken van intranet heeft ruim de helft aangegeven een transitie te willen maken van een ‘oud’ intranet naar een social intranet.

Gratis whitepaper

Meer weten over dit onderwerp? Download gratis onze whitepaper.

    Implementatie vernieuwde intranet software

    De omvorming van het huidige intranet naar een vernieuwd social intranet klinkt voor veel organisaties als een hele uitdaging. Dit hoeft echter niet, binnen de markt van de social intranet aanbieders worden er tientallen ‘kant en klare’ intranet platformen aangeboden.

    De eerste stap in het proces is natuurlijk een passend match vinden bij jullie organisatie. Voor organisaties die momenteel bezig zijn met de zoektocht naar een passende partner volgen hieronder een aantal tips:

    1. Onderzoek waar binnen je organisatie de kansen liggen om waarde toe te voegen.

    Intranet software is vaak opgebouwd uit verschillende modules. Het is voor jou (als bijvoorbeeld ICT manager) belangrijk om te weten waar binnen je organisatie het social intranet waarde kan toevoegen. Dit kan zijn op het gebied van kennismanagement, onboarding, personeelsplanning of administratief. Zodra je deze behoeftes vanuit je organisatie in kaart hebt gebracht kan je opzoek gaan naar een passende leverancier.

    1. Zoek contact met referenties

    Naast het feit dat intranet software moet passen binnen de behoeftes van je organisatie is het ook van belang om wat research te doen naar de betrouwbaarheid van de aanbieder. Hoe staat het met klanttevredenheid van de klanten van deze aanbieder? Een aanbieder met veel klanten is leuk, maar tevredenheid van deze klanten is zeker net zo belangrijk. Wanneer je zekerheid wilt op het gebied van service is het aan te raden om een service level agreement (SLA) op te stellen.

     

    (Meer weten over de intranet software van COMTO? Bekijk dan hier onze interne communicatie app)