Waarom een Personeel of Medewerkers app?

 

Zoektocht naar verbeterde medewerkers betrokkenheid

Wanneer medewerkers zich meer betrokken voelen bij een organisatie zijn de prestaties die zij leveren vaak beter en zijn ze meer klantgericht ingesteld. Uit een voorgaande blog over medewerkersbetrokkenheid is al geconcludeerd dat een verhoogd percentage van medewerkers betrokkenheid gemiddeld per procent leidt tot 0,6% verhoging aan omzet. Vandaar ook dat steeds meer bedrijven opzoek zijn naar oplossingen om deze medewerkersbetrokkenheid te verhogen. Medewerkers die zich onbelangrijk, onbegrepen of niet betrokken voelen bij de zaak melden zich o.a. vaker ziek, de kosten hiervan kunnen voor bedrijven op jaarlijkse basis oplopen tot miljoenen euro’s. Een medewerkers app / personeel app is een van de oplossingen voor de verbetering van de medewerkersbetrokkenheid, de voordelen hiervan komen in de volgende paragraaf aan bod.

Gratis whitepaper

Meer weten over dit onderwerp? Download gratis onze whitepaper.

    Tips voor een succesvolle implementatie van een Personeel / Medewerkers app

    1. Maak de app het nieuwe intranet

    In het verleden werd het bedrijfsintranet vaak gezien als een stoffige omgeving waar de gebruikers een speurtocht moesten afleggen naar de juiste content. Door het intranet in een nieuw ‘app’ jasje te gieten wordt het intranet voor al haar gebruikers altijd en overal bereikbaar. Hiermee kan er een imago transitie plaatsvinden naar hip en dynamisch wat ook de jongere gebruikers aanspoort om hier meer gebruik van te maken.

    1. Vrijwillig of verplicht?

    Interne communicatie werkt over het algemeen het beste op vrijwillige basis. Gebruikers willen zich niet verplicht voelen maar willen wel de mogelijkheid hebben. Dit zodat wanneer de behoefte bestaat om gebruik te maken van de functionaliteiten van het intranet dit kan.

    1. Betrek je management bij de app

    Het management heeft uiteindelijk een doorslaggevende stem bij de beslissing over de in gebruik name van een personeels-of medewerkersapp. Betrek hen daarom ook bij de implementatie fase hiervan. Maak een lijstje met ‘quick wins’ zoals digitale verlofaanvragen of het delen van bedrijfsnieuws en kennis. Zorg dat de personeel app over meerdere functionaliteiten beschikt en probeer zoveel mogelijk werkfacetteen via dit ene platform te leiden. Medewerkers hebben er een hekel aan om 5 verschillende werkomgevingen te hebben voor urendeclaratie, rittenplanning, verlofaanvragen etc.. Test de omgeving vervolgens grondig samen met het management zodat je er zeker van bent dat zij ook achter dit initiatief staan. Zo is er draagvlak gecreëerd binnen de organisatie wat bijdraagt aan het succes van de implementatie.

    1. Gebruikersbeheer en onboarding

    Bij de ingebruikname van de personeelsapp, downloaden en activeren de gebruikers deze eenmalig door een bedrijfsspecifieke activatielink. Hierna loggen zijn in met persoonsgebonden gebruikersnaam en wachtwoord. Vervolgens is het voor de beheerder van de medewerkersapp gemakkelijk om gepersonaliseerde content in de app te delen. Hier kan gesegmenteerd worden op afdelingen en teams binnen de organisatie. Voor nieuwe medewerkers kan de personeelsapp zo bijvoorbeeld gebruikt worden in het onboardingproces.

    Medewerkers App COMTO

    Medewerkers app

    De personeel / medewerker app van COMTO

    COMTO is een interne communicatie app die onder ander gebruikt kan worden voor digitale communicatie met het personeel. De personeelsapp bevat een totaal aanbod van ruim 40 modules voor bijvoorbeeld het aanvragen van verlof, het delen van documenten of het onder de aandacht brengen van bedrijfsnieuws. Daarbij beschikt COMTO over een tijdlijn-module, via deze tijdlijn-module kunnen de gebruikers van de app op een Facebook-achtige manier berichten delen. De medewerkersbetrokkenheid binnen organisaties wordt hiermee gestimuleerd.

    De medewerkersapp van COMTO is tevens ook als branded app in de App & Playstore te verkrijgen. De huisstijl van de organisatie wordt dan visueel gemaakt in de uitstraling van de app. Gebruikers hebben met zo’n mobiele app altijd en overal toegang tot hun gepersonaliseerde digitale werkplek.

    (Meer weten over de medewerker app / personeel app van COMTO? Bekijk dan hier onze interne communicatie app)

    Blijf op de hoogte!

    Op de eerste rij bij nieuwe features en aankondigingen.