Intern communiceren met een Social Enterprise Network

Wat is een social enterprise network

Een social enterprise network heeft als voornaamste functie om mensen binnen een organisatie met elkaar te verbinden. Kort gezegd zou je een social enterprise network kunnen omschrijven als een social netwerk voor interne communicatie binnen organisaties. Binnen organisaties wordt dit vaak verschillende genoemd zo zijn sociaal intranet, interne communicatie app, intranet app of intern sociaal network veel gebruikte termen. Wat deze software nu social media achtig maakt is de aanwezigheid van een tijdlijn, hierop kunnen berichten worden geplaatst met de mogelijkheid tot liken en reageren.

Eigenlijk is een social enterprise network een modern woord voor ouderwets intranet. Het intranet was langere tijd de traditionele manier om intern te communiceren. Nadeel van een intranet is dat dit vaak een ouderwetse ICT structuur bevat waarmee de nieuwe generatie, generatie Y zich niet meer kan identificeren. Deze generatie die is opgegroeid met moderne computertechnologie ziet dit als saai of ‘plat’ platform. Aangezien deze generatie binnenkort het grootste deel van de beroepsbevolking vervult zijn organisaties opzoek naar een platform wat daadkracht en draagvlak heeft onder de jonge professionals.

Voordelen van het gebruik van een zakelijk social network

  1. Productiever door samenwerking

Bij de inzet van een social enterprise network is een van de belangrijkste effecten hiervan het wegnemen van de barrières voor de samenwerking. Het gaat hier om algemene obstakels voor de samenwerking binnen organisaties. Een voorbeeld hiervan zijn medewerkers die op verschillende locaties werken. Dit kunnen meerdere vestigingen zijn maar ook organisaties waar veel mensen in de buitendienst werken kennen deze barrière maar al te goed.

  1. Gemotiveerder personeel

In een eerdere blog over medewerkersbetrokkenheid is onderzocht dat een groot deel van het personeel vaak niet maximaal gemotiveerd is. Om een voorbeeld te pakken kijken we naar de transportbranche, hierin geeft 40% van de medewerkers aan dat zij niet volledig gemotiveerd zijn om zichzelf maximaal in te zetten voor hun organisatie. Vaak hebben deze medewerkers het gevoel dat ze geen initiatief kunnen tonen of geen bijdrage kunnen leveren aan de organisatie als geheel. Toename van medewerkerstevredenheid leidt niet alleen tot meer gezelligheid op de werkvloer maar ook tot betere klantinteractie, snellere probleemoplossing en meer vernieuwing.

  1. Minder volle mailbox

Een van de meest gehoorde klachten van medewerkers is het aantal mails wat ontvangen wordt. In bedrijven waar gebruik wordt gemaakt van een social enterprise network wordt significant minder geklaagd over deze kwestie. Bij bedrijven waar een sociaal intranet geïmplementeerd is, is een daling van 27% te zien van het aantal te ontvangen mails.

  1. Meer Innovaties

Afgelopen decennia gaan ontwikkelingen steeds sneller. De technologie ontwikkeld zich op een razend tempo. Nieuwe communicatie platforms als Snapchat en TikTok groeien enorm in het aantal actieve gebruikers. Organisatorisch gaan innovaties ook steeds sneller, door de verbeterde samenwerking binnen bedrijven kan de afstemming gemakkelijker verlopen. Draagvlak creëren onder medewerkers is met en social enterprise network een stuk laagdrempeliger mogelijk. Input verzamelen uit de verschillende lagen van de organisatie wordt hiermee ook gestimuleerd.

Gratis whitepaper

Meer weten over dit onderwerp? Download gratis onze whitepaper.

    Het Social enterprise network van COMTO

    Een van de aanbieders van een social enterprise network is COMTO. Dit is gegoten in een webbased ‘schil’ die ook mobiel ondersteund kan worden met behulp van een app. Zo is COMTO als custom (branded) app verkrijgbaar in zowel de App als de Playstore. Gebruikers van COMTO hebben zo altijd en overal toegang tot hun digitale werkplek. Deze werkplek faciliteert alle benodigdheden die werknemers nodig hebben voor het uitvoeren van hun werk. Een digitale werkplek als deze wordt bijvoorbeeld veelvuldig gebruikt door mensen die vanuit huis moeten werken vanwege de Corona perikelen. Enkele voorbeelden van functies die de digitale werkplek van COMTO te bieden heeft zijn:

    • Verlofplanning/registratie
    • E-learning
    • Tijdlijn
    • Delen van bedrijfsnieuws
    • Document beschikbaar stellen
    • Het werken in groepen/teams

    In zijn totaliteit bestaat COMTO uit ruim 40 modules die naar eigen wens aan en uit te zetten zijn. Bekijk hier het totaalaanbod aan modules van ons sociaal intranet.

    Blijf op de hoogte!

    Op de eerste rij bij nieuwe features en aankondigingen.